Un dels principals aspectes que hem de tenir en compte com a mestres, és que hem de ser flexibles pel que fa a la llengua, ja que hem d’entendre que el català no és la seva llengua materna i molt possiblement només la utilitzin en l’àmbit escolar. Per tant, se’ls ha de motivar perquè l’aprenguin, fent-los veure que és positiu i avantatjós saber comunicar-se correctament en qualsevol llengua. S’ha de donar a entendre que la llengua és una eina de socialització, i el fet d’aprendre-la fa que mai puguin sentir-se diferents o exclosos.
Existeixen diverses estratègies per a fomentar l’aprenentatge i la utilització del català en alumnes no catalanoparlants:
PER PART DELS MESTRES
- Immersió lingüística total en totes les àrees de coneixement, perquè és l'única manera possible de formar alumnes competents en una llengua que no és la seva llengua materna, en aquest cas, la catalana.
- Fomentar la pràctica d’activitats lingüístiques, tant llegir i escriure com escoltar i parlar, ja que una nova llengua s’aprèn usant-la abans de conèixer-la totalment.
- Treballar la llengua en totes les seves funcions i registres.
- Els textos recomanats per als infants han de ser bons models, és a dir, amb un ús correcte del lèxic i unes estructures sintàctiques ben formades.
- Tractar temes d’actualitat en què tots els infants puguin donar la seva opinió, creant un petit debat entre tots.
- Transmetre actituds positives, és a dir, si un nen pregunta qualsevol cosa en castellà, se li ha de contestar en català, ja que amb el temps els nens acabaran preguntant en català. D’aquesta manera, a més, no es discrimina l’infant si al principi no sap comunicar-se bé en català.
- Activitats culturals: cinema, teatre, música... en català.
PER PART DELS ALUMNES
- Correccions entre tots els membres de la classe.
- Repetició de paraules i expressions.
- Memorització i repetició d’elements lingüístics apresos en context.
- Respondre a l’uníson, de manera que es fan els primers temptejos pel que fa a la parla, protegits dins la resposta oral dels companys.
- Demanar ajuda per descobrir com es diu alguna cosa, que significa la paraula, etc.
- Fer hipòtesis sobre el significat de paraules o expressions a partir d’indicis contextuals.
- Autocorrecció de les pròpies expressions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada